VÄGVÅRD: snabb rengöring av vägar och torg minskar hälsoskador

En solig och torr vårdag kan vara en obekväm och ohälsosam upplevelse för stadsbor på grund av gatudamm. Med rätt rengöringsmetoder och kommunala krav kan gatudamm förhindras från att bildas och flyga runt, skriver Villu Valm, VD för SAMI Machinery.

TÄNAVATOLMU-HOOAEG-teede-ja-platside-õigeaegne-puhastamine På våren inleds dammsäsongen i städerna, och stora dammpartiklar sprids av vinden när snön har smält. Under vintern har mycket smuts samlats på snön och den förvandlas till vägdamm när snön smälter. Den innehåller partiklar av olika typer och storlekar, som till exempel uppstår när dubbdäck sliter på asfalten, från bilars bromsar och däckslitage, samt från utspridd sand, byggarbetens damm och pollen. Mängden damm påverkas av vädret och virvlar runt i särskilt stora mängder under soliga och torra vårdagar. Störst är problemet i städer och längs högtrafikerade vägar, men även i mindre stadsområden. Förutom att vägdamm som tränger in i ögonen och näsan hindrar människor från att njuta av våren och att sand som flyger i vinden skadar bilars vindrutor och lack, är fina partiklar också mycket skadliga för vår hälsa. Enligt Europeiska miljöbyrån orsakar fina partiklar mer än 400 000 förtida dödsfall bland människor i Europa varje år. En källa till fina partiklar är vägdamm. Enligt forskarna tränger partiklar mindre än 2,5 mikrometer djupt in i lungorna och kan skada våra vävnader. Enligt läkare påverkar partikelformiga luftföroreningar mest små barn, äldre och personer med kroniska andnings-och hjärtsjukdomar. Men om det är mycket gatudamm kan det också vara farligt för en relativt frisk person och bidra till utvecklingen av olika sjukdomar. Dessutom är gatudamm skadligt för miljön.   Så vad kan man göra mot bildandet av överskott av vägdamm? Jämfört med tidigare årtionden är situationen i Tallinn redan bättre bara för att stadens styrande beslutade att överge användningen av sand för att motverka halka och ersätta den med granitgrus. Stadsborna kan bidra genom att byta vinterdäck mot sommardäck så snart som möjligt när vädret blir varmare. De som bara kör i staden bör välja lamelldäck.   Men den snabbaste effekten kommer från en effektiv städning av vägdamm. Detta bör på våren göras lika metodiskt som snöröjningen sker på vintern. På stora landsvägar börjar sopningen just nu och pågår fram till 15 maj. I städer utförs redan städning med borstar, men jämfört med snöröjningen utförs detta arbete betydligt mer sparsamt. Huvudstadens nya koalition borde diskutera inte bara centraliserad snöröjning, utan även att staden borde organisera insamling av vägdamm på ett enhetligt sätt. Med kalciumklorid som sprids ut på vägarna kan dammet bindas och smutsen kan samlas ihop genom borstning. Idag finns det speciella borstar för rengöring av både körbanor och trottoarer. Det är särskilt illa när lövblåsare används för att rengöra torg och trottoarer. De gör att fina partiklar flyger runt i luften.  Lokala myndigheter bör också tänka på att ålägga ägare av torg och parkeringsplatser att rengöra sina ytor från damm efter att snön har smält. I städer resulterar bygg-och rivningsarbeten också i mycket damm. Gator i närheten av byggarbetsplatser är i allmänhet mycket smutsiga och bilar och vinden bär denna smuts runt i staden. Särskilt rivningsarbeten orsakar enormt mycket damm när hus rivs i torrt väder och rivningsobjektet inte har vattnats. Trots att Tallinns renhållningsregler tydligt föreskriver att byggherren måste förhindra spridning av skräp, smuts och damm från byggarbetsplatsen till körbanor och trottoarer, är detta fortfarande ett stort problem. Det sägs att stadens tjänstemän har försökt motivera byggföretag genom att berömma eller bötfälla dem för att de ska hålla ordning på sina byggarbetsplatser, men tyvärr är inte alla företag engagerade i att minska sitt byggdamm. Att förtvätta hjulen på fordon som lämnar byggarbetsplatsen är en dyr skyldighet, och de som beställer arbetena accepterar inte alltid denna kostnad. Spridningen av byggdamm skulle kunna minskas om lokala myndigheter ställde krav på fastighetsägare och -utvecklare gällande fastigheter som ska byggas eller rivas. Det räcker inte att bara vifta med en kvast, vägdamm måste motverkas proaktivt och befintlig smuts måste samlas in tidigt med modern teknik.

Senaste nyheter

SAMI-gruppens grundutbildningsstipendium har tilldelats Mart Dudin.

Innan vi överlämnade stipendiet hade vi nöjet att visa Mart våra produktionsanläggningar i Saue och ge honom möjlighet att se vår produktutvecklingsprocess på nära håll. Det gav Mart en djupgående inblick i vår verksamhet och våra framtidsplaner. Läs mericon/16/arrow-right

Martin Järveoja kommer att tävla med en grön hjälm i början av säsongen.

Eftersom Martin har använt våra produkter tidigare är vi mycket glada över att samarbeta med en förare som verkligen värdesätter vårt företag. Martin kommer att tävla i WRC-säsongen 2024, som inleds i Monte-Carlo den 25 januari, i en slående ny grön hjälm designad av SAMI... Läs mericon/16/arrow-right

SAMI-gruppens grundutbildningsstipendium

"SAMI-Gruppens grundutbildningsstipendium" riktar sig till en framgångsrik student i grundutbildningen vid ingenjörtekniska fakulteten vid Tallinns tekniska högskola. Dessutom erbjuder vi möjligheten för en student att genomföra praktik på SAMI Machinery. Läs mericon/16/arrow-right